You are here
MTB
Lokation
S103 alias Motor torpedo båden
!!! Der er dykker forbud på dette vrag !!!
Navn.....: S 103 Torpedobåd
Alder....: Forlist 4.5.1945
Bund.....: 34
Top......: 28
Schnell-Boot S 103's sidste sejlads (artikel fra 1977).
I de første majdage i 1945, i disse dage for 31 år siden, lakkede det store verdensopgør i Europa mod enden. I Vesttyskland tromlede de amerikanske og engelske panserkolonner ubønhørligt frem mod nordøst, medens de russiske styrker foretog det sidste stormløb mod rigshovedstaden Berlin.
I begyndelsen af måneden indledte feltmarshal Montgomery i sin kommandovogn på Lüneburger Heide drøftelserne om krigsafslutningen med tyskerne. Alle tyske flådeenheder i de nordtyske farvande fik ordre til at stå nordover gennem Sundet eller Bælterne. Blandt dem var Schnell-Boot S 103. Den 4. maj 1945, samme dag som den betingelsesløse tyske kapitolations dokumenter blev underskrevet, befandt motortorpedobåden sig i den sydlige del af Lille Bælt ud for Als i nærheden af Mommark, da skæbnen indhentede den. Allierede jagerbombere, der fløj konstant bevæbnede rekognosceringstogter over de danske farvande med ordre om at angribe alt, hvad der bevægede sig på havets overflade, fik under patruljering over Lille Bælt øje på S 103. Motortorpedobåden blev angrebet med raketter og sænket.
31 år skulle der gå, før det sidste kapitel af S 103's historie kunne skrives.
I Søværns-Orientering Nr. 15 af 9. april i artiklen "15 granater fundet på Færøerne" omtaltes et orienteringsmøde på Langelandsfort om farlige genstande, der kan findes på eller i havet eller liggende på stranden. Blandt tilhørerne til foredraget var et antal medlemmer fra en lokal sportsdykkerklub. Efter mødet kontaktedes foredragsholderen af formanden for klubben. Han meddelte, at klubbens medlemmer ofte dykkede ned til vraget af en tysk motortorpedobåd sydøst for Mommark, men at han ved disse dykninger var lidt urolig, idet vraget tilsyneladende havde dybdebomber ombord. Et par dage senere sendte han Søværnets Minørtjenste en deccaposition på vraget.
I det danske søkort over farvandsområdet var der ikke afmærket noget vrag på den opgivne position, men da vanddybden over vraget var ca. 30 meter, og vraget således ikke var farligt for sejladsen, var dette ikke så mærkeligt.
En af søværnets orlogskuttere udrustet med særligt undervandsdetektionsudstyr, der består af en sonar af særlig konstruktion, en såkaldt side-scan-sonar, blev nogen tid senere sendt til den opgivne deccaposition. Undervandsdetektionsudstyret viste, at der som opgivet lå et vrag på havbunden. en af søværnets svømmedykkere gik ned til vraget og kunne efter opstigningen melde, at det var vraget af en tysk motortorpedobåd fra krigens tid med 5 dybdebomber henne agter. Vraget stod lige på havbunden på 33 meter vand 3 sømil sydøst for Mommark, ca. 2 sømil fra kysten.
Søværnets Minørtjeneste er ved at undersøge mulighederne for at bortspringe vraget og dybdebomberne, men der er den vanskelighed forbundet hermed, at vraget står lige i nærheden af et undervandskabel. I første omgang vil der i Efterretninger for Søfarende blive meddelt, at ankring og fiskeri med bundslæbende redskaber er forbudt i området (VBS/SMS)
SØVÆRNS-ORIENTERING Nr. 9/77 4. mar 77
Chefen for Schnellboot S 103 fortæller.
Søværns-orientering har flere gange fortalt om den tyske motortorpedobåd
S 103, der den 4. maj 1945 blev sænket af allierede jagerbombere ud for Mommark på Als. Vraget blev fornylig fundet af svømmedykkere og stedet undersøgt af søværnets minører, der har fastslået, at bådens 8 dybdebomber ligger ved siden af vraget. Undersøgelserne er endnu ikke afsluttet.
Søværns-Orienterings omtale blev bragt af danske dagblade og citeret i vesttyske aviser. Det blev læst af en organisation med det lange navn "Deutsche Dienststelle für die Benachrichtung der nächsten Angehöringen von Gefallenen der ehemaligen deutschen Wehrmacht", der har sit hovedsæde i Berlin. Organisationen, der navnlig helliger sig omsorg for krigergrave, opsporing af pårørende m.v., satte et efterforskningsarbejde igang, da arkivmateriale vedrørende mange krigsskibe, herunder S 103, er gået tabt. Efter mange anstrengelser og ad mange omveje fik man endelig et resultat, da man fandt et overlevende besætningsmedlem, Obermaschinist Hans Schott i Neuss. Han kendte endnu et par overlevende, og nu har man fundet 9, deriblandt bådens chef, Oberleutnant z.S. Hans Wulf Heckel, som bor i Stelle-Ashausen. Her fortæller han, hvad der skete den skæbnesvangre majdag:
"Den 2. maj 1945 overtog jeg kommandoen over Schnellboot S 103, der lå i Svendborg. Jeg var velkendt med tjenesten, da jeg i et par år havde været chef og divisionschef ved en torpedobådsflotille i Middelhavet. S 103 var - med undtagelse af enkelte krigserfarne - bemandet med unge uden fronterfaring. Uden mulighed for at give dem en grundig uddannelse fik jeg 2 dage efter min ankomst ordre til som den eneste krigsvante skibschef i den i Svendborg liggende Schnellboot-skoleflotille at sejle til Flensborg for at undersøge, om de engelske styrker allerede var trængt så langt frem. Man vidste kun med sikkerhed, at de var stødt frem over Eider.
Den 4. maj omkring kl. 1400 løb vi ud i overskyet, delvis regnfuldt vejr. Om bord befandt sig 32 mennesker, hvoraf adskillige, der ikke hørte til besætningen, men som skulle befordres til Flensborg. Luftrummet over Danmark og Nordtyskland var bestandig fyldt med fjendtlige luftfartøjer.
Ca. 1 time efter afgangen blev båden ramt af en eksplosion og flere nedslag.
Gennem et hul i skyerne havde en jagerbomber opdaget os. Den angreb først med raketter, der blev en fuldtræffer, og næsten samtidig fik vi flere træffere fra flyets kanoner. Uheldigvis var bådens 4 cm kanon og hele dens besætning sat ud af spillet af raketten. Også vore øvrige våben blev sat ud af spillet, så vi var ganske forsvarsløse. Også bådens motorer blev ødelagt, og selvom den midterste motor endnu gik langsomt frem, kunne vi ikke mere manøvrere.
I den følgende halve time blev vi angrebet uafbrudt af 6 bombere - 2 to-motors og 4 en-motors - indtil båden sank. Da vor redningsbåd var fuldstændig gennemhullet, havde vi kun en kapokflåde til rådighed. Det lykkedes at anbringe enkelte hårdtsårede i flåden. 6 lettere sårede eller uskadte besætningsmedlemmer, hvortil jeg selv hørte, måtte klare sig svømmende med blot et tag i flåden.
Efter tre kvarters forløb blev vi samlet op af en lille fiskerbåd fra Mommark, som bragte os i land. Af de 32 ombordværende overlevede kun 12. Jeg erfarede fra chefen for en opankret minestryger, at der ville blive våben stilstand den næste morgen kl. 0800.
Netop da vi var kommet i land i Mommark, så vi ude i Lille Bælt en undervandsbåb, der blev angrebet og beskudt af et kobbel på ca. 30 jagerfly, indtil den sank. Den nøjagtige position for sænkningen kender jeg ikke", slutter Oberleutnant Heckel sin beretning.
Han beklager, at han ikke har fotografier fra S 103, hvilket skyldes den korte tid, han var chef om bord. Den tyske organisation har i øvrigt anmodet søværnet om at tage skyldigt hensyn til, at der kan være rester af besætningen i vraget, og det vil naturligvis ske. (MST)
Data efter Erich Gröner:
Navn : | S 103 |
Byggeværft : | Schlichting-Werft, Travemnde |
Byggenummer : | 1003 |
Tonnage : | 109 BRT |
Største længde : | 34,94 meter |
Største bredde : | 5,28 meter |
Dybgang : | 1,67 meter |
Maskinkraft : | 6000 HK |
Max skrueomdr. : | 1630 omdr./min. |
Topfart : | 39 knob (72.2km/h) |
Aktionslængde : | 700 s›mil ved 35 knob |
Brandstoftanke : | 13.500 liter |
Billeder af samme type som S103
Billederne stammer fra bogen: | Deutsche Seestreitkräfte 1939 - 1945 Einsatz im Küstenvorfeld |
Som er skrevet af | Mike Whitley |
og udgives af | Motor buch verlag |
!!! Der er dykker forbud på dette vrag !!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |